28. mars 2014

Takknemlighet

For leeenge siden, i dettte innlegget, skrev jeg om takknemlighetsprosjekt for nytt år. Det ble ikke en krukke, det ble denne prikkete lille boken. Og en tavle på siden av kjøleskapet.

Tenkte jeg skulle skrive noen stikkord om sånt jeg var glad for, mens jeg var utbrent og livet liksom så mindre lyst ut. Det ble til at jeg skrev oftere enn jeg hadde trodd, i perioder hver dag, og ikke minst "alltid" flere linjer enn antatt.

Det er fint å kikke litt tilbake på 2013 gjennom denne lille "takknemlightesloggen". (Selv om det i akkurat dag er litt utenkelig å være glad for snø.) Det har jo dessuten en veldig god effekt å si sånt høyt, eller fortelle noen hvorfor man er takknemlig for dem. Jeg merker at et slikt fokus gjør noe med meg. Og, som forskerne sier (f.eks i denne gode, lille videoen , tekst fra foredraget her, webside her), man endrer bla. på sikt hjernen til å automatisk finne det positive i stedet for det negative. Dette skjer t.o.m. etter kun å ha skrevet 3 nye "takknemligheter" hver dag i 21 dager.
Snart skal elevene mine få prøve seg. *gni seg i hendene med lurt smil*


Er godt i gang med ny bok, for 2014. Det har blitt min fine måte å avlsutte dagene på.






Ingen kommentarer: