11. nov. 2013

NYC - Oh what a thrill

/ my photos /

 Nå har vi har landet trygt hjemme, men jeg føler at jeg svever ennå.
Er full av takknemlighet for uken i New York, og oppleveser som …..

Central park i høstdrakt
(sommertemperaturer i 2 dager, vinter de neste - fra singlet til hansker og lue på én natt)
Arkitektur
-og boliger pyntet til Halloween
Empire state- , Chrysler- og Flat iron building
Dakota building, hvor John Lennon bodde (og ble skutt utenfor)
FN-bygningen, og møte med den norske FN-delegasjonen
Farmers market på Union Square
5th avenue og Broadway
(lett å finne frem i nummererte Streets og Avenues)
Mennene i mitt liv fullførte NYC Marathon, sammen med over 50.000 andre
Stor opplevelse å være tilskuer også (verdens største marathon, ja)
Times Square
Starbucks, Pret a Manger, Jamba Juice, Dean and Deluca
Noe spennende, fint å se på, godt å spise eller drikke OVERALT
Yellow cabs 
Greenwich village, SoHo og little Italy
Historiske Apollo Theater i Harlem, hvor stjerner som James Brown, Aretha Franklin, Sam Cooke, Ray Charles, Louis Armstrong, Jimi Hendrix, Jackson 5, Marvin Gaye og Stevie Wonder har opptrådt. (flere av disse startet t.o.m sin karriere her)



- men best av alt: atmosfæren (og at formen min holdt). Atmosfæren er ubeskrivelig egentlig, men: "harmonisk maurtue", mulighetenes by, fellsskapsfølelse ("én stor familie"), avslappethet, raushet, positivitet, frihet og vennlighet er mine umiddelbare stikkord. Og overraskende rolig storbypuls.


Og som man ser av bildene svarte reisen til forventningene (jfr. "forventnings-innlegg").




Ingen kommentarer: